۱۳۹۳ شهریور ۲۷, پنجشنبه

ممانعت دادستانی از درمان امید کوکبی، دانشجوی زندانی فوق دکترای فیزیک اتمی


امید کوکبی، دانشجوی زندانی فوق دکترای فیزیک اتمی، با وجود وخامت وضعیت جسمانی خود اجازه درمان در خارج از زندان را دریافت نکرده است.

آقای کوکبی، که به ۱۰ سال زندان محکوم شده، مبتلا به سنگ کلیه و ناراحتی قلبی است. وی از مدتی پیش نیز به درد شدید دندان نیز مبتلا شده است.
بر اساس گزارش بی‌بی‌سی فارسی، در ملاقات روز گذشته وضعیت جسمی این دانشجو نامناسب بوده و گفته که با مشکل دفع مکرر سنگ کلیه در زندان روبه روست. طبق تشخیص دندانپزشک معتمد زندان اوین، آقای کوکبی نیاز به کشیدن، عصب کشی و ترمیم فوری تعدادی از دندان‌هایش دارد، ولی دادستانی با اعزام وی به خارج از زندان برای معاینه توسط پزشک معتمد قوه قضاییه هم مخالفت می کند.

 
وی از مدت ها پیش دچار بیماری سنگ کلیه و معده است و دندان هایش هم درد می کنند. اما با وجود اینکه پزشک بهداری زندان تایید کرده که امید برای درمان نیاز دارد که به خارج از زندان منتقل شود و علی‌رغم درخواست های متعدد امید، هنوز با انتقالش برای درمان موافقت نشده و در حال حاضر بیماری او در وضعیت قرنطینه زندان تشدید شده است.

امید کوکبی، دانشجوی نخبه ۳۳ ساله، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع فوق دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا، در بهمن ماه ۱۳۸۹ در فرودگاه امام خمینی و در هنگام خروج از کشور بازداشت شد. این دانشجو پس از دستگیری مدت ها در انفرادی بود و پس از ۱۵ ماه “بازداشت موقت”، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی در روز یکشنبه ۲۴ اردبیهشت ماه سال ۱۳۹۱ به ده سال حبس محکوم شد. کوکبی از ۲۱ مرداد ماه به همراه تعداد کثیری از زندانیان بند ۳۵۰ به قرنطینه بند هفت زندان اوین منتقل شده است. قرنطینه زیر زمینی است که پنجره ندارد و فاقد هر گونه تهویه مناسب است.
این بخش شامل ۴ اتاق است که در هر اتاق ۲۵ نفر جا گرفته اند. آنها حیاط ندارند و نور آفتاب نمی بینند و محیطی نیز برای قدم زدن و ورزش کردن وجود ندارد. برای ۱۰۰ نفر فقط ۴ تا دستشویی و حمام تعبیه شده که بسیار هم کوچک است و اگر وزن یک زندانی کمی زیاد باشد نمی تواند به راحتی وارد دستشویی شود.


 پوستر : اصلان حسنلو

مطالب پیشین:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر