۱۳۹۵ دی ۵, یکشنبه

وخامت حال آرش صادقی و سه هفته ممانعت از ملاقات با همسرش (گلرخ ایرایی)






آرش صادقی کنشگر مدنی در شصت و دومین رو از اعتصاب غذای اعتراضی اش با وضعیت «وخیم» جسمی در زندان اوین نگهداری می شود. این زندانی سیاسی سه هفته است به تصمیم مسئولان زندان از ملاقات هفتگی با همسر محبوسش (گلرخ ایرایی) محروم شده است. چندی پیش خانم ایرایی با نوشتن نامه ای از بی اطلاع ماندن از وضعیت شوهرش در پی محرومیت از ملاقات خبر داده بود.
روز جاری حالت تهوع و بالا آوردن مقطعی لخته خون آرش صادقی در حالی ادامه دارد که فشار خون وی «۷ روی ۶» ثبت شد.
وخامت حال آقای صادقی در حالی گزارش می شود که این زندانی سه هفته است بنا به تصمیم مسئولان زندان با همسر زندانی خود که در بند نسوان زندان اوین به سر می برد ملاقات نداشته است.
یک منبع نزدیک به این زوج زندانی دراین‌باره گفت:” آخرین ملاقات آرش و گلرخ تقریبا سه هفته پیش و آن هم در حضور رئیس زندان بوده است. در این مدت بیش از دوماه بازداشت و اجرای حکم حبس گلرخ که با اعتصاب آرش در اعتراض به این اقدام همراه شد، تنها دو مرتبه هم تماس تلفنی داشته اند.”

این منبع مطلع درپایان تاکید کرد: “این عدم ملاقات و بی خبری گلرخ از همسرش که با وخامت حال همچنان در اعتصاب است، باعث نگرانی شدید او شده است.”

آرش صادقی که شصت و دومین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود را پشت سر گذاشته، از مشکلات معدوی و کلیوی، بریده بریده گفتن کلمات، تپش قلب، تنگی نفس، افت فشار، حالت تهوع، بالا آوردن لخته خون، کاهش وزن شدید و لاغری مفرط، پوسته پوسته شدن پوست بدن، بی خوابی، بالا بودن غلظت خون و خطر سکته قلبی که همگی از عوارض اعتصاب غذاست، رنج می برد.
روند متوالی انتقال آرش صادقی به بهداری ادامه حیات وی را در وضعیت هشدار دهنده قرار داده با اینحال مسئولین هیچ گونه واکنشی نسبت به خواسته ها و وضعیت وخیم جسمانی وی نشان نداده اند.

لازم به یادآوری است، آرش صادقی که در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس خود است، هم‌زمان با بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت اجرای شش سال حکم حبس، با نگارش نامه‌ای ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام اعتصاب غذای اعتراضی کرد.

این زندانی عقیدتی مدتی بعد، در نامه‌ای سرگشاده به ذکر مستند موارد حقوقی نقض شده در فرآیند بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم و سپس اجرای آن در پرونده همسرش پرداخت.
گلرخ ابراهیمی ایرایی، صبح روز سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد،  وی درحال حاضر در بند زنان (نسوان) این زندان نگهداری می‌شود.
سازمان عفو بین الملل در قالب بیانیه ای با عنوان «بازداشت نویسنده ایرانی با حمله به منزلش جهت اجرای حکم حبس برای نوشتن داستانی در مورد سنگسار» این بازداشت بدون احضاریه و خشونت‌آمیز را محکوم و خواستار آزادی و لغو محکومیت خانم ایرایی شد.
مگدالنا مغرابی، معاون بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل در این‌باره گفت: “گلرخ ابراهیمی ایرایی جدیدترین نویسنده و فعال جوانی است که در سرکوب بی‌امانِ بیان هنری توسط [حکومت] ایران گرفتار شده است.”


Iman Nabi
ایمان نبی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر