۱۳۹۷ اسفند ۵, یکشنبه

سه نوکیش مسیحی در رشت بازداشت شدند


شب گذشته، سه نوکیش مسیحی در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هر چند طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی در ایران به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال کرده و برخورد قهرآمیزی با آنان دارند.
شب شنبه ۴ اسفندماه ۱۳۹۷، سه نوکیش مسیحی در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


در تاریخ ۹ بهمن ماه، دو نوکیش مسیحی به نام‌های “حسین کدیور” و “خلیل پوردهقان” در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شدند. در تاریخ ۲۱ بهمن ماه نیز “عبدالرضا (متیاس) علی حق نژاد” در منزل شخصی خود بازداشت شد، در ادامه این روند روز جمعه ۲۶ بهمن ماه نیز سه نوکیش مسیحی دیگر به نام‌های “محمد وفادار”، “محمد (شهروز) اسلام دوست” و “کمال نعمانیان” در یک جلسه کلیسای خانگی بازداشت شدند. همچنین نیروهای امنیتی طی تماسی فاطمه (تینا) پسندیده، همسر کشیش زندانی یوسف ندرخانی، را تهدید کرده‌ بودند که در صورت خروج از استان گیلان بازداشت خواهد شد.
از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان نیز تا لحظه تنظیم این گزارش کماکان اطلاعی در دست نیست.
لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر