۱۳۹۵ اسفند ۱۶, دوشنبه

جایگاه زن و خشونت دولتی علیه زنان در جمهوری اسلامی




جایگاه زن و خشونت دولتی علیه زنان در جمهوری اسلامی .
بر اساس واقعیت های موجود نظام زن ستیز جمهوری اسلامی ,نه تنها خود مروج خشونت در ابعاد مختلف جامعه است ,بلکه به طور اخص آمر و عامل اصلی اعمال خشونت علیه زنان در کل جامعه نیز است .
لذا ,خشونت خانگی نیز در وجه غالبش معلول و از تبعات اعمال تبعیض جنسیتی,خشونت حکومتی و بی حقوقی قانونی زنان توسط حاکمان جمهوری اسلامی است .
در واقع ,خشونت قانونی و حکومتی اعمال شده بر زنان ایران و ترویج فرهنگ مردسالارانه از طرف حاکمان جمهوری اسلامی ,عملا زمینه های اعمال خشونت مردان علیه زنان را در محیط خانه و اماکن عمومی فراهم کرده است .
اگر چه زنان ایران به عریان ترین شکل ممکن به صورت قانونی و غیر قانونی مورد تعرض و خشونت واقع میشوند .
اما ,حجاب اجباری و سلب انتخاب پوشش از زنان ,به عمومی ترین وجه اعمال خشونت دولتی علیه زنان ایران سازماندهی شده است .
تا جاییکه پیشبرد اعمال خشونت علیه زنان , آنهم به بهانه نقض حجاب اسلامی ,عملا به یکی از شاخصه های اصلی سرکوب و خشونت علیه زنان در ابعاد مختلف سیاسی -اجتماعی تبدیل شده است ِ
این مشخصه سرکوب و اعمال خشونت علیه زنان به لحاظ کمی و گستردگی ابعاد آن ,از چنان اهمیتی برای جمهوری اسلامی برخوردار است که از آن ,نه فقط به عنوان خاکریز اول سرکوب زنان در همه عرصه های اجتماعی سود برده است ,بلکه تشدید و گسترش سرکوب اجتماعی در کل جامعه نیز ,اغلب از مدخل حجاب اجباری و نحوه پوشش زنان آغاز و آنگاه به کل جامعه گسترش یافته است .
تمام قوانین و مقررات مربوط به تعدد زوجات ,صیغه ,حق طلاق یکجانبه ,تکفل و سرپرستی فرزندان , قوانین و مقررات تبعیض آمیز در مورد ارث ,دیه,مقررات حجاب اجباری ,جدا سازی زن ومرد در موسسات و مراکز عمومی و تمام مقررات و اقدامات سرکوبگرانه و وحشیانه نظیر شلاق ,سنگسار ,اعدام و غیره باید ملغاء گردد.
همانگونه که یادآور شدیم ,جمهوری اسلامی نه تنها مظهر اعمال خشونت علیه زنان است , بلکه بر پایه آموزه های خود ,مروج اشکال مختلف خشونت در کل جامعه نیز است .
لذا هر گونه مبارزه جدی برای حذف خشونت علیه زنان در ایران ,عملا با مبارزه علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی گره خورده است .
کانون کنشگرایان ایران و آزادگان نروژ ضمن تبریک به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن به همه زنان آزاده ایران , یاد آور میشود که سرنگونی جمهوری اسلامی و استقرار یک حکومت سکولار دمکرات بر پایه رأی مردم اولین گام موثر در جهت حذف کامل خشونت علیه زنان است .
به امید آزادی ایران .

ایمان نبی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر