۱۳۹۲ آبان ۲, پنجشنبه

واکنشهای نماینده ایران در سازمان ملل نسبت به گزارش احمد شهید درباره نقض حقوق بشر در ایرن

پس از ارائه گزارش احمد شهید، نماینده ایران در سازمان ملل سخنرانی کرد. او تصریح کرد که ادعا نمی‌کند وضعیت حقوق بشر در کشورش کامل است اما معتقد است پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق بشر انجام شده است.

محمد خزاعی گزارش احمد شهید را "غیرمنصفانه" دانست و خواستار نگاه غیر جانبدارانه و غیر سیاسی به موضوع حقوق بشر شد. وی همچنین مدعی شد که گزارشگر سازمان ملل در گزارش خود از گروه‌های مروج خشونت نقل قول کرده است. این ادعا از سوی احمد شهید رد شد....

نماینده ایران در سازمان ملل اجازه ندادن به احمد شهید برای سفر به ایران را نشانه مقابله ایران با مکانیسم‌های سازمان ملل ندانست و گفت ایران عمیقا به مکانیسم‌های سازمان ملل احترام می‌گذارد.


نمایندگان کشورهای آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، جمهوری چک، برزیل، نروژ و مالدیو از جمله کسانی بودند که در دفاع از گزارش احمد شهید سخنرانی کردند.

نماینده کانادا به قانون جدید امکان ازدواج با فرزندخوانده در ایران اشاره کرد و آن را "ترسناک" خواند. وی همچنین تاکید کرد که دنیا به "سخنان" ایران نگاه نمی‌کند بلکه منتظر اقدامات عملی این کشور برای بهبود وضعیت حقوق بشر است.

نماینده استرالیا نیز درباره حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی ایران را مورد پرسش قرار داد.

نماینده اتحادیه اروپا ضمن ارج نهادن به گزارش احمد شهید گفت که نگران نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران است. او همچنین به افزایش آمار اعدام‌ها و به خصوص اعدام در ملا عام اشاره کرد و آن را مورد نقد قرار داد.

سایر کشورها نیز ایران را پیرامون مواردی همچون حصر خانگی رهبران مخالفان دولت، زندانیان سیاسی، حقوق اقلیت‌ها و نیز صدور و اجرای حکم اعدام مورد پرسش قرار دادند.

دو کشور روسیه و روسیه سفید بدون اشاره به گزارش احمد شهید تنها از مکانیسم تهیه چنین گزارش‌هایی انتقاد کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر