۱۳۹۲ آذر ۲۰, چهارشنبه

اعتصاب، قبل از اعدام جان ما را می‌گیرد

به گزارش آژانس خبری موکریان، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی اهل سنندج و سیدهادی حسینی و صدیق محمدی اهل جوانرود شش زندانی کرد اهل سنت از مردم و دولت خواسته‌اند «تا به یاری آنان بشتابند و مسئولان قضائی را وادار کنند تا به خواسته‌های قانونی و انسانی آنان رسیدگی کنند تا در اثر ضعف جسمانی و بیماری‌های ناشی از آن، اعتصاب قبل از اعدام، جان‌شان را نگیرد.»
 این دسته از زندانیان به همراه شش تن زندانی اهل سنت دیگر در سال ۸۸ دستگیر شدند.
شش تن از آنان به نام‌های به نام‌های بهرام احمدی، کیوان زند کریمی‌، هوشیار محمدی، محمد ظاهر بهمنی، اصغر و بهنام رحیمی در دی‌ماه ۹۱ در زندان رجایی شهر اعدام شدند.
 اتهام این افراد از جمله ترور ماموستا شیخ الاسلام، نماینده مجلس خبرگان رهبری اعلام شده است.
این روحانی نزدیک به حکومت در شهریورماه ۱۳۸۸ به ضرب گلوله توسط افراد ناشناس در مسجد سیدقطب سنندج ترور شد.

بر اساس گزارش‌های موجود شش تن از زندانیانی که هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند، سه بار پای چوبه دار رفته‌اند، اما حکم آنان اجرا نشده است.

چندی پیش سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از احتمال اعدام قریب‌الوقوع جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی ابراز نگرانی کرده بود.
 طبق بیانیه عفو بین‌الملل این چهار نفر در دادگاه از وکیل محروم بودند و بازداشت آنان چهار ماه پیش از ترور ملا محمد شیخ‌الاسلام نزدیک به حکومت صورت گرفته است.
 بنا به گزارش تارنمای کلمه، فقط در سالن شماره ۱۰ بند چهار زندان رجایی‌شهر کرج ۱۶۰ زندانی اهل سنت نگهداری می‌شوند که ۲۶ نفر از آنان به اعدام محکوم شده‌اند.
گفته می‌شود هم اکنون بخشی از زندانیان اهل سنت در زندان‌های کرج، تهران، سنندج، کرمانشاه، سقز، مهاباد و مریوان نگهداری می‌شوند.

سه بار اعدام نمایشی

بر اساس گزارش‌های موجود شش تن از زندانیانی که هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند، سه بار پای چوبه دار رفته‌اند، اما حکم آنان اجرا نشده است.
به گزارش موکریان، یکی از هم‌بندیان این شش تن گفته است: «ما فعالان مذهبی اهل سنت بوده‌ایم که به دلیل فعالیت‌های مذهبی خود و برگزاری کلای های قرآن در مساجد، با اتهاماتی واهی بازداشت، محاکمه و محکوم به مرگ شده‌ایم.»
او همچنین گفته است: «ما نگران جان خود هستیم و خواهان برگزاری دادگاهی عادلانه و علنی با حق استفاده از وکیل هستیم و تا انجام این مراحل باید ما را به زندانی دیگر همچون رجایی‌شهر انتقال دهند. در غیر این صورت همچنان به اعتصاب غذای خود ادامه خواهیم داد.»
به گفته فعالان حقوق بشر زندانیان اهل سنت در طول مدت بازداشت بارها مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته‌اند.
پیشتر رحمان جوانمردی، فعال حقوق بشر به زمانه گفته بود، در طول مدت زمان بازداشت مورد شکنجه‌هایی مانند «شوک الکتریکی به نقاط حساس بدن ازجمله به آلت تناسلی»، «شکنجه جوجه‌‌کباب» و «آویزان کردن از پا از سقف و قپانی» واقع شده‌اند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر