۱۳۹۲ آذر ۵, سه‌شنبه

رضا شهابی

او در زمستان سال ۸۳ به همراه چند تن دیگر از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  را تأسیس کرد. شهابی در خرداد ۱۳۸۴ به عضویت هیئت مدیره ی سندیکا انتخاب شد. بازگشایی سندیکای شرکت واحد که اولین تلاش موفق کارگران پس از سرکوب های دهه شصت درایجاد تشکل مستقل کارگری محسوب می شد، از ابتدا با مخالفت حکومت و اعضای تشکل غیر دولتی خانه کارگر، مواجه شد. در مقابل، کارگران به دفاع از تشکل خود برخاستند. در این میان می توان به اعتصاب کارگران شرکت واحد در زمستان ۱۳۸۴ اشاره کرد که به دنبال دستگیری منصور اصانلو رئیس هیأت مدیره  سندیکا اتفاق افتاد. در پی این اعتصاب، نیروهای امنیتی  به منازل برخی از کارگران شرکت واحد هجوم برده و علاوه بر کارگران تعداد ی از اعضای خانواده های آن هارا نیز بازداشت کردند. مدت کوتاهی پس از این اعتراض کارگری تعدادی از اعضای سندیکای واحد از جمله رضا شهابی از کار اخراج شدند.

زندان و اعتصاب غذا

دادگاه انقلاب اسلامی تهران، رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، را به شش سال حبس تعزیری  و پنج سال محروميت از فعاليت های سنديکايی محکوم کرد.
شهابی روز ۲۲ خرداد سال ۸۹ توسط مأموران امنیتی بازداشت وزندانی شد. به گفته کميته دفاع از رضا شهابی، اين عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه دردادگاه انقلاب اسلامی تهران که به رياست قاضی صلواتی برگزار شد، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به يک سال و به اتهام «تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده است.
به گفته اين کميته، رضا شهابی همچنين محکوم به بازگرداندن هفت ميليون تومان به دولت شده است. اين در حالی است که اين مبلغ از سوی تعداد زيادی کارگر جمع آوری شده و شهابی آن را به خانواده کارگران زندانی پرداخت کرده بود.
رضا شهابی در حالی به اتهام های امنيتی به زندان و محروميت از فعاليت های سنديکايی متهم شده است که به گفته خانواده اش، فعاليت او محدود به اقدامات صنفی بود.
اين فعال کارگری همچنين به گفته خانواده اش، از بيماری های جسمی متعددی رنج می برد و امکان فلج شدن نيمی از بدن او وجود دارد.
در اين ارتباط، رضا شهابی در اوايل آذرماه به بيمارستان منتقل شد تا تحت عمل جراحی قرار گيرد، اما پس از چند روز به زندان بازگردانده شد.
اين در حالی است که به گفته خانواده رضا شهابی، پزشکان معالج وی گفته اند که او به مرخصی پزشکی و نيز عمل جراحی نياز مبرم دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر