۱۳۹۲ آذر ۲, شنبه

باز هم به غلط قلم را دار می زنید

 مسعود و خسرو کردپور بردرانی که مطابق با مرام ناجوانمردانه اربابان خشم عمل  نکردند و به جرم نگارش صادقانه مشکلات سرزمینشان و  نقد  صاحبان قدرت به حدود 10 سال حبس وتبعید محکوم شدند


 اخیرا نیز دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در پی محکومیت دو روزنامه نگار و فعال حقوق بشر طی اطلاعیه مطبوعاتی خواهان آزادی ایشان شد.

متن بیانیه در ادامه مطلب



مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خواهان آزادی فوری آقایان خسرو و مسعود کرد‌پور از فعالان شناخته شده حقوق بشر و فعالان عرصه مطبوعات مناطق کرد نشین ایران است.
این تشکل در گفتگو با عباس جمالی از وکلای برادران کرد‌پور مطلع شد آقای خسرو کرد‌پور مدیر آژانس خبری موکریان و از فعالان شناخته شده عرصه ژورنالیست حقوق بشر در مناطق کرد نشین ایران توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شهر مهاباد در تاریخ ۱۷ اسفند ماه سال گذشته بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم به اداره اطلاعات آن شهر منتقل شد. مسعود کرد‌پور برادر ایشان و از اعضای کانون صنفی معلمان که برای پیگیری و اطلاع از وضعیت برادر خود در تاریخ ۱۹ اسفند ماه توسط اداره اطلاعات شهر بوکان بازداشت و سپس به مهاباد منتقل شد. نامبردگان پس از سپری کردن حدود ۱۰ روز در سلولهای انفرادی اداره مذکور به بازداشتگاه سپاه پاسداران در ارومیه منتقل شده و مدت چهار ماه را در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه تحت بازجویی بسر بردند. آقای خسرو کرد‌پور در این دوره در اعتراض به موراد متعدد نقض حقوق خود به مدت ۲۵ روز دست به اعتصاب غذا زد. به گفته خانواده آنان شرایط محیطی ایشان موجب کاهش شدید وزن آنان شد، این مدافعان حقوق بشر نهایتا در تاریخ پنج تیر ماه سالجاری به زندان مرکزی مهاباد منتقل و بر خلاف تبصره ماده ۱۲۳ آئین دادرسی کیفری تنها پس از اینجابجایی به صورت رسمی تفهیم اتهام شدند. آقای خسرو کرد‌پور سر انجام در شهریور ماه سالجاری در یک پروسه پر نقض قضایی به اتهامات اجتماع و تبانی (ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی) پنج سال زندان و از بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام (ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) به تحمل یک سال زندان و دو سال تبعید به کرمان محکوم شد. هم چنین بر اساس حکم دادگاه مقرر شد نامبرده حبس خود را به صورت تبعید در زندان تبریز سپری نماید. آقای مسعود کرد‌پور نیز در‌‌‌ همان دادرسی مشترک از بابت اجتماع و تبانی به سه سال حبس و از بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شد.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن پر نقض دانستن رویه دادرسی در این پرونده عمیقا باور دارد بازداشت و برخورد‌های صورت گرفته با این فعالان حقوق بشر تنها به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی و حقوق بشری آنان است، آژانس خبری موکریان که به عنوان عمده‌ترین نمود جرم در این پرونده مشترک مطرح شده است از منابع فعال و باسابقه گزارشگری نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین است، به باور این تشکل بر اساس قوانین جاری کشور راه اندازی تشکلات مدنی مستلزم اخذ مجوز از وزارت کشور نیستند و مصداق دانستن گزارشگری نقض حقوق بشر با عنوان فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز نمونه بارزی از نگاه امنیتی حکومت ایران و مدافعان حقوق بشر و فعالیت‌های آنان است، رویکردی که در برخورد حکومت ایران با سازمان حقوق بشر کردستان و آقای محمد صدیق کبودوند موسس و مسئول آن در مناطق کرد نشین در سال ۸۶ مسبوق به سابقه است.
این تشکل از حکومت ایران می‌خواهد در نگاه امنیتی خود به فعالیت مدافعان حقوق بشر بازنگری نماید و آزادی فوری و بی‌قید و شرط خسرو و مسعود کرد‌پور به صورت مشخص در خواست این نهاد تحقیق آنرا بدین وسیله از حکومت ایران مطالبه می‌کند ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با توجه به اهمیت موضوع برای تحقق آن بکوشدو مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم چنین از آقای احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد ایران می‌خواهد این پرونده و برخورد صورت گرفته را در یک تماس اضطراری با حکومت ایران مطرح نماید و ضمن ارائه نتیجه در گزارش بعدی به مجمع عمومی، آزادی این دو مدافع حقوق بشر را در موراد توصیهٔ خود به حکومت ایران قرار دهد.
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
یک شنبه ۲۶ آبان مصادف با ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر